Klargjøring av opphavsrett/eierskap var et gjentagende tema under seminaret. Deltakerne opplever at usikkerhet og forvirring rundt dette kan hemme kunnskapsdeling. Prosjektgruppen i LOVU har tidligere diskuterte dette mye og kommet frem til følgende som gjelder de ressurser som blir delt i LOVU-banken:
Alle ressursene som legges inn, har navn på opphaver, utdanningsinstitusjon og dato.
Ved videre bruk av ressursen skal det henvises til opphaver, slik vi ellers gjør når vi bruker noe andre har laget/skrevet.
Ressursene i banken er lisensiert i henhold til CC BY-NC-SA 4.0. Det innebærer at ressurser i LOVU-banken kan kopieres og anvendes i andre kontekster, medier og formater. Ressursene kan også bearbeides og videreutvikles, men de kan ikke brukes i kommersielt øyemed. Videre deling av læringsressurser som ligger i banken, må skje i henhold til samme lisens og samme krav som beskrevet over og lisensen må opplyses.
Når det gjelder opphavsrett ved USN kan du lese om det her: Opphavsrett – USN Intranett (for USN-ansatte, passordbelagt dessverre). USN er en kunnskapsbedrift. Det er nettopp resultatene av de ansattes tankevirksomhet som skaper verdier på universitetet – enten i form av forelesningsrekker, videosnutter, forskningsresultater, artikler, forskningssøknader, lærebøker eller databaser. Det er derfor viktig å avklare fordelingen av rettighetene til å bruke disse resultatene mellom USN og de ansatte.
Hovedprinsipp for Immaterielle rettigheter – IPR er følgende:
USN primært skal eie alle resultater som er blitt til ved bruk av universitetets/samfunnets ressurser for å kunne legge til rette for en bred anvendelse av resultatene.
Se særlig pkt. 5.1.1. Retten til undervisningsmateriell og 5.1.3. E-læringsmateriell og opphavsrett.
Det finnes flere unntak fra hovedregelen som er nærmere omtalt i IPR-politikken. I forhold til eiendomsrett til resultater vil f.eks. USN ikke kreve eierrettigheter til tradisjonelle, faglitterære verk, lærebøker, musikkverk, arkitektoniske verk, kunstverk og undervisningsmateriell med klart personlig preg. Dette eies av den ansatte.
Hvem som eier rettighetene er det knyttet stor usikkerhet til. Det gjelder særlig rettighetene til digital undervisning/læringsmateriell. Det haster å få på plass en felles nasjonal forståelse av opphavsretten og hvordan den skal praktiseres, mener Guro Elisabeth Lind i denne artikkelen i Khrono: Behov for tydelig avklaring av opphavsrett til digital undervisning.